Historia

Historia najpot臋偶niejszej limuzyny b臋d膮cej symbolem ameryka艅skiej motoryzacji liczy sobie ju偶 ponad 50 lat.

10 lutego 1955 r. zadebiutowa艂 Chrysler 300…
 
Chrysler 300 - 1955 r.
Chrysler 300 - 1955 r.

…rozpoczynaj膮c tym samym okres najwi臋kszej s艂awy Virgila Exnera, projektanta aut, pracuj膮cego w koncernie Chryslera od 1949 r. Cz艂owiek, kt贸ry zdaniem wielu wybawi艂 firm臋 z rynkowych problem贸w, rozpocz膮艂 prac臋 w koncernie od stanowiska szefa dzia艂u nowoczesnej stylistyki. W 1953 r. zosta艂 mianowany dyrektorem do spraw projektowania, wprowadzaj膮c wytw贸rni臋 do czo艂贸wki ameryka艅skiej stylistyki motoryzacyjnej. Exner wprowadzi艂 zupe艂nie nowe pomys艂y, poparte nowymi normami projektowania. Wdro偶ono program nowych nadwozi w stylu Forward Look, zrywaj膮cych definitywnie z tradycj膮 konserwatywnych konstrukcji dla starszych pan贸w. Model “300″ by艂 z pewno艣ci膮 zwiastunem tego kierunku, a tak偶e tego, co sta艂o si臋 nieco p贸藕niej. Nie bez znaczenia by艂o tutaj nawi膮zanie w 1951 r. wsp贸艂pracy z w艂osk膮 firm膮 stylizacyjn膮 Ghia. Nowa forma samochod贸w seryjnych o szerokiej i nisko osadzonej karoserii, ze s艂ynnymi “ogonami”, kt贸rych szczytowy okres przypad艂 na koniec lat pi臋膰dziesi膮tych, i bardzo mocne silniki, kompletnie zaskoczy艂y konkurencj臋. Muskularny charakter modelu “300″ podkre艣la艂 olbrzymi wlot powietrza z przodu, jednoznacznie kojarz膮cy si臋 z pot臋偶nymi jednostkami nap臋dowymi. I bynajmniej nie by艂y to obietnice bez pokrycia. Nowa “trzysetka” zdominowa艂a ameryka艅skie wy艣cigi NASCAR w sezonie 1955, Chrysler triumfowa艂.
 

Sportowe sukcesy wynika艂y przede wszystkim z faktu, 偶e nawet w wersji dost臋pnej dla ka偶dego nabywcy, Chrysler 300 m贸g艂 wzi膮艣膰 udzia艂 w torowych zawodach i wygra膰 je. Silnik zbudowano przy wykorzystaniu do艣wiadcze艅 Briggsa Cunninghama, wystawiaj膮cego wy艣cigowe bolidy Le Mans w 1954 r. Zmiany i modernizacje pozwoli艂y zwi臋kszy膰 moc z 250 do 300 KM. Widlasty o艣miocylindrowiec o pojemno艣ci 5,4 litra otrzyma艂 mi臋dzy innymi dwa podw贸jne ga藕niki Carter i kuty wa艂ek rozrz膮du. Koncern Chryslera mia艂 w swoim r臋ku najmocniejszy, seryjny samoch贸d w Ameryce. Mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e “300″ stanowi艂 niedo艣cignion膮 w贸wczas kombinacj臋 geniusz贸w projektanta Virgila Exnera oraz in偶yniera Boba Rodgera, tw贸rcy technicznych rozwi膮za艅 “trzysetki”. Przede wszystkim trzeba jednak przypomnie膰, 偶e silnik “trzysetki” pochodzi艂 z serii Hemi, wprowadzonej do produkcji w 1951 r. Nazwa serii, rozs艂awionej w Chryslerach serii 300, pochodzi od hemisferycznego, czyli p贸艂kulistego kszta艂tu kom贸r spalania widlastego o艣miocylindrowca. Konstruktorzy tej jednostki nap臋dowej uzyskali niezwykle wydajny generator mocy, kt贸ry opr贸cz wysokiej mocy maksymalnej zapewnia艂 du偶y moment obrotowy przy niskich obrotach. W efekcie uzyskano bardzo korzystn膮 dynamik臋 silnika i wysoki poziom elastyczno艣ci. Dzi臋ki temu Hemi V8 艣wietnie sobie radzi艂 z ci臋偶kimi, ameryka艅skimi limuzynami, oferuj膮c dynamik臋 dost臋pn膮 dot膮d jedynie w sportowych bolidach. Pierwszy Hemi w seryjnym aucie koncernu Chrysler mia艂 moc 180 KM. W 1955 r. wzros艂a ona do 340 KM, w 1958 r. do 380 KM, a w 1966 r. do 425 KM.
 

W 1957 r., gdy na rynku kr贸lowa艂 ju偶 mocno “skrzydlaty” Chrysler 300C, silnik Hemi mia艂 pojemno艣膰 skokow膮 6,4 litra i moc 375 KM. Zawory wykonano z lekkiego stopu, zastosowano specjalne pier艣cienie t艂okowe, tr贸jwarstwowe 艂o偶yska 艣lizgowe na wale korbowym, bardziej wydajny wentylator ch艂odnicy. Dla amator贸w wy艣cig贸w przygotowano zestaw specjalny za 550 dolar贸w. W jego sk艂ad wchodzi艂y mi臋dzy innymi sportowy uk艂ad wydechowy, sportowe t艂oki, sportowy wa艂ek rozrz膮du, wzmocnione sprz臋g艂o i wa艂 nap臋dowy, mechanizm r贸偶nicowy o zwi臋kszonym tarciu wewn臋trznym, manualna skrzynia bieg贸w. Za przys艂owiowe “par臋 groszy” przybywa艂o koni mechanicznych i poprawia艂a si臋 trakcja pojazdu. Nie trzeba chyba dodawa膰, 偶e wiele z takich usportowionych “trzysetek” trafia艂o nie na tory wy艣cigowe, ale wprost na ulice ameryka艅skich miast. W latach pi臋膰dziesi膮tych Chrysler 300 by艂 wymarzonym cackiem nie tylko dla m艂odych, szybkich i w艣ciek艂ych. Niejeden powa偶ny pan kupi艂 w艂a艣nie “trzysetk臋” tylko po to, by poczu膰 drug膮 m艂odo艣膰. Elegancka limuzyna pozwala艂a godnie podjecha膰 pod bank lub biuro, a po pracy pokaza膰 kolegom z bran偶y, kto naprawd臋 rz膮dzi. Chodzi艂o wszak o to, by niekt贸rzy oniemieli ze zdziwienia. Tak jak przedstawiciele Forda i GM pewnego pi臋knego lutowego popo艂udnia 1956 roku na torze Daytona na Florydzie, podczas Speed Week Championship, gdy Chrysler 300 nie da艂 rywalom 偶adnych szans.
 

Chrysler 300 to auto niepowtarzalne pod ka偶dym wzgl臋dem. Jaki inny samoch贸d mo偶e pochwali膰 si臋 na przyk艂ad now膮 wersj膮 w ka偶dym roku produkcji przez 10 lat? W przypadku tego modelu ho艂dowano zasadzie “nowe auto na nowy rok”. Od 1955 do 1965 r. nie z艂amano tego kanonu. Rok 1956 nale偶a艂 do nast臋pcy 300, nazwanego 300B. Ten model zdoby艂 mistrzostwo ameryka艅skich samochod贸w seryjnych, zdobywaj膮c a偶 37 tytu艂贸w w klasyfikacjach AAA i NASCAR. Zwyci臋偶y艂 r贸wnie偶 w otwartej klasie aut seryjnych na s艂ynnym torze Daytona. Tom Flock za kierownic膮 300B ustanowi艂 na dodatek rekord pr臋dko艣ci na jedn膮 mil臋 ze startu lotnego - 230 km/h.
 

Podczas wystawy NYAC w Nowym Jorku, 8 grudnia 1956 r. zadebiutowa艂 z kolei 300C, samoch贸d bardzo wa偶ny w historii pierwszych “literowc贸w” Chryslera. Tylna cz臋艣膰 karoserii zosta艂a ozdobiona “ogonami” o niespotykanej dotychczas wielko艣ci. Budzi艂y one prawdziw膮 sensacj臋. Silnik Hemi V8 mia艂 pojemno艣膰 6,4 litra i moc maksymaln膮 375 KM. Standardowo montowano automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w Torque Flite o trzech prze艂o偶eniach. Sterowanie przek艂adni膮 odbywa艂o si臋 przyciskami na tablicy przyrz膮d贸w. Prawdziwe innowacje techniczne kry艂y si臋 jednak w podwoziu. Zaprojektowano specjalne tunele powietrzne do ch艂odzenia hamulc贸w, a resorowanie powierzono dr膮偶kom skr臋tnym. Dzi臋ki nim mo偶liwe by艂o znacznie ni偶sze osadzenie nadwozia, auto by艂o bardziej stabilne i znacznie precyzyjniejsze w prowadzeniu. Zawieszenia typu Torsionaire Ride uznano za rewolucyjne. Tak偶e tym razem si臋gni臋to do sportu, bowiem Brigs Cunningham zastosowa艂 takie rozwi膮zania w modelach Le Mans ju偶 w 1953 r. Sztywniej zawieszony i ni偶szy 300C by艂 najszybszym, a przy tym najlepiej prowadz膮cym si臋 seryjnym samochodem w Ameryce.
 

Chrysler 300D - 1958 r.
Chrysler 300D - 1958 r.

W 1958 r. wprowadzono do sprzeda偶y 300D, ze standardowym silnikiem o mocy 380 KM i zasilanym wtryskowo silnikiem osi膮gaj膮cym 390 KM. Instalacj臋 wtryskow膮 dostarcza艂a firma Bendix. Wzmocniona wersja jak ula艂 pasowa艂a do tych wszystkich, kt贸rzy mieli ci臋偶k膮 nog臋. Drogowe popisy nie sprawia艂y tutaj 偶adnych problem贸w. 300D jeszcze ch臋tniej “pali艂 gumy” i jeszcze ch臋tniej rozp臋dza艂 si臋 nawet na najkr贸tszych dystansach. Kto ceni艂 “szpan” ponad wszystko, m贸g艂 si臋gn膮膰 po otwarte nadwozie. Kabriolety serii 300D by艂y jeszcze rzadsze ni偶 “coupe”, wyprodukowane w ilo艣ci zaledwie 618 egzemplarzy. Na drogi trafi艂o tylko 190 otwartych maszyn. W przypadku 300E z 1959 r. produkcja by艂a jeszcze mniejsza. To najrzadziej spotykana wersja z serii “literowc贸w”, dysponuj膮ca zmodernizowanym silnikiem V8 o pojemno艣ci 6,7 litra i mocy 380 KM.
 

Nowa dekada sta艂a si臋 okazj膮 do mocniejszego akcentu. W 1960 r. pojawi艂 si臋 300F, w kt贸rym za dop艂at膮 mo偶na by艂o zamontowa膰 silnik 6,7 litra o mocy 400 KM. Wzrost mocy gwarantowa艂 mi臋dzy innymi specjalny kolektor ss膮cy Crossram. Dominacj臋 w zakresie mocy potwierdzono ponownie na torze w Daytona. Wersja 300F zaj臋艂a sze艣膰 pierwszych miejsc w wy艣cigu na jedn膮 mil臋 ze startu lotnego, a zwyci臋zca osi膮gn膮艂 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 231 km/h. W Bonneville, gdzie bije si臋 rekordy pr臋dko艣ci na l膮dzie, do艂adowana wersja 300F rozp臋dzi艂a si臋 do 277,7 km/h. Kabriolety serii 300F uchodz膮 za najpi臋kniejsze i najlepiej wyposa偶one auta tamtego okresu. Klienci mogli zam贸wi膰 mi臋dzy innymi tuner Electro Touch lub radio Music Master, zdalnie kierowane lusterko boczne, profilowane, sportowe fotele przednie z funkcj膮 obracania, synchronizowan膮, czterostopniow膮 skrzyni臋 bieg贸w z manualnym sterowaniem, a nawet atrap臋 ko艂a zapasowego na pokrywie baga偶nika.
 

W 1961 r. “ogony” jeszcze bardziej wyeksponowano a przednie reflektory ustawiono uko艣nie. Takie zmiany nada艂y serii “300G” jeszcze bardziej niepowtarzalny charakter. Te w艂a艣nie auta sta艂y si臋 r贸wnie偶 艣wiadkami historycznych przemian w koncernie Chryslera. Pod koniec 1961 r., po ponad dziesi臋ciu latach pracy odszed艂 Virgil Exner, zak艂adaj膮c w艂asn膮 firm臋. Studio projekt贸w obj膮艂 Elwood Engel, by艂y stylista Forda. W tym miejscu historia “trzysetek” by膰 mo偶e powinna si臋 zako艅czy膰, ale tak si臋 nie sta艂o. Czy by艂 to b艂膮d - trudno powiedzie膰. Z dzisiejszej perspektywy wydaje si臋, 偶e nie, chocia偶 kolejna seria oznaczona liter膮 H, wyra藕nie straci艂a na presti偶u.
 

Chrysler 300H - 1962 r.
Chrysler 300H - 1962 r.

Od strony nadwozia i podwozia by艂a identyczna jak nowa, wprowadzona na rynek w 1962 r. seria 300 Sport, pozbawiona ekskluzywnego wizerunku, typowego dla “literowc贸w”. Pozosta艂y na szcz臋艣cie mocne silniki, kt贸re we wzmocnionych wersjach dysponowa艂y moc膮 ponad 420 KM!
 

Kolejny rok przyni贸s艂 pomini臋cie jednej litery alfabetu. Na rynku zago艣ci艂 300J, pozbawiony odmiany “cabrio”. Samoch贸d sprzedawa艂 si臋 s艂abo, dlatego wielkie nadzieje pok艂adano w kolejnej wersji - 300K. Chrysler nie zawi贸d艂 - ten model ustanowi艂 rekord sprzeda偶y w艣r贸d aut z literowymi symbolami w nazwie.
 

Chrysler 300K - 1964 r.
Chrysler 300K - 1964 r.
 

Chrysler 300K Convertible - 1964 r.
Chrysler 300K Convertible - 1964 r.

Sprzedano 3022 egzemplarze z dachem i 625 kabriolet贸w, ponownie wprowadzonych do sprzeda偶y.
W 1965 roku przyszed艂 czas na liter臋 L.
 

Chrysler 300L Convertible - 1965 r.
Chrysler 300L Convertible - 1965 r.

Mimo, 偶e model 300L sprzeda艂 si臋 bardzo dobrze, zrezygnowano na wiele lat z kontynuacji “literowej” linii.
 

Chrysler 300 - 1968 r.
Chrysler 300 - 1968 r.
 

Chrysler 300 - 1969 r.
Chrysler 300 - 1969 r.

Chrysler Cordoba powsta艂a w 1975 roku i w roku 1979 nast膮pi艂 schy艂ek jej obecno艣ci na rynku. Aby przed艂u偶y膰 jej sprzeda偶 Chrysler w po艂owie roku modelowego odmalowa艂 Cordob臋 za pomoc膮 bia艂ej farby, doda艂 kilka fa艂szywych otwor贸w wentylacyjnych, zmieni艂 przedni b艂otnik i nazwa艂 go “300″. To brzmi 藕le, ale by艂o jeszcze gorzej. Oferowano tylko silnik 195-konny, 5.9 litra V8, kt贸ry w po艂膮czeniu z trzy-biegow膮 automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w, dawa艂 wr臋cz tragiczne osi膮gi.
 

Firma wr贸ci艂a do “literek” dopiero w 1998 r. modelem 300M, zachowuj膮c alfabetyczn膮 kolejno艣膰 literowych symboli. Zachowano tak偶e pewne charakterystyczne elementy, a zw艂aszcza atrakcyjne z wygl膮du i nowatorskie nadwozie limuzyny o sportowym charakterze.
Samoch贸d wyposa偶ono w dwa rodzaje silnik贸w - 3,5 l SOHC 24 V6 o mocy 253 KM lub 2,7 l V6 o mocy 202 KM.
 

Chrysler 300M Special - 2002 r.
Chrysler 300M Special - 2002 r.

Ka偶da z “trzysetek” wyprodukowana pomi臋dzy ‘55 i ‘79 posiada艂a silnik V8, nap臋d na tyln膮 o艣 oraz dwudrzwiow膮 wersj臋 nadwozia. Od 1998 roku seria 300M prze艂ama艂a ten trend. Wyposa偶ona w silnik V6, czterodrzwiowa limuzyna z nap臋dem na przednie ko艂a przez wielu zosta艂a okrzykni臋ta najlepsz膮 “trzysetk膮” serii.
Przed jej debiutem, Marty Levine, g艂贸wny manager korporacji Chrysler-Plymouth-Jeep og艂osi艂 w czasopi艣mie Detroit News:
“To nie b臋dzie kolejny europejski “chc膮cy-by膰-sportowcem” sedan. Jeszcze nigdy nie stworzyli艣my “liter贸wki” b臋d膮cej tak ekskluzywnym Amerykaninem jak ten”
Bazuj膮cy na p艂ycie pod艂ogowej 2 generacji Chryslera “cab forward” LH, model 300M wyposa偶ono w 3.5 litrowy silnik SOHC, 24 zawory V6 generuj膮cy 253 KM (rzeczywistej mocy, w bardziej restrykcyjnych standardach ni偶 zawy偶ane osi膮gi lat ‘50 i ‘60) zamontowany wzd艂u偶nie w komorze silnika. Wsp贸艂pracowa艂 z 4-stopniow膮 automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w umo偶liwiaj膮c膮 manualn膮 zmian臋 bieg贸w (AutoStick). Zgodnie z oczekiwaniami wi臋kszo艣ci, jak na “Letter Car” przysta艂o, wyposa偶enie w standardzie zawiera艂o m.in. sk贸rzane siedzenia sterowane elektrycznie i podgrzewane, pe艂ne elektryczne sterowanie pozosta艂ymi elementami jak szyby, lusterka, etc. Po raz pierwszy jednak w serii 300 zastosowano tarczowe hamulce z systemem ABS na wszystkich 4 ko艂ach.
Pierwsza opinia wg. Edmunds.com by艂a bardzo pozytywna.
“300M zosta艂 zaprojektowany by zaoferowa膰 zwarte w艂a艣ciwo艣ci trakcyjne zawieszenia zestrojone z uk艂adem kierowniczym, jak r贸wnie偶 mocny silnik”
Dla nowej “trzysetki” dost臋pne by艂y dwa r贸偶ne systemy zawieszenia: Standardowy - dla wygodnego pokonywania d艂ugich dystans贸w oraz opcjonalny, pod nazw膮 “Performance Handling Group”, kt贸ry oferowa艂 sztywniejsze zawieszenie. Dla modeli eksportowanych zawieszenie to by艂o standardem, natomiast dla aut na rynek ameryka艅ski, ze wzgl臋du na preferencje pokonuj膮cych d艂ugie dystanse pomi臋dzy stanami Amerykan贸w, by艂o oferowane w mi臋kkiej konfiguracji. Za dop艂at膮 $255 “trzysetka” by艂a dost臋pna z zawieszeniem “performance”, precyzyjniejszym uk艂adem sterowania, 16-sto calowymi obr臋czami k贸艂 oraz ABS-em. Z cen膮 podstawow膮 $28,700 nowa 300 M-ka by艂a dobrze rokuj膮cym hitem Chrysler-a.
 

Dotychczas “liter贸wki” Chryslera dostawa艂y now膮 liter臋 ka偶dego roku, lecz 300M wszed艂 w rok 2000 z nie zmienion膮 nazw膮. W rankingu 8 luksusowych aut Edmunds.com 300M-ka zaj臋艂a 4 miejsce, z opisem:
“Pocz膮wszy od monstrualnego rozmiaru, poprzez gard艂owy d藕wi臋k silnika ociekaj膮cy klasycznym ameryka艅skim 偶elazem, po zegary w kabinie, pod艣wietlane w stylu “Timex Indiglo” otoczone chromowanymi obr臋czami z typow膮 czcionk膮 w starym stylu. 艁atwo dostrzec ducha serii 300 w najnowszym sedanie 300M. Chrysler robi wi臋cej ni偶 tylko przypi臋cie nowej etykiety do modelu Concorde i nazywanie go 300 (krok podejmowany przez ameryka艅skich producent贸w zbyt cz臋sto). Nowy 300M posiada w艂asne cz臋艣ci karoserii i w艂asne zawieszenie”.
Jednak, samoch贸d zebra艂 gar艣膰 krytycznych uwag m.in. za zwyk艂e 16-sto calowe felgi w klasie, gdzie 17-stki s膮 standardem, za do艣膰 ha艂a艣liw膮 natur臋 3,5 litrowego silnika V6 i niezbyt dobre hamulce. Edmunds.com pisze:
“300M jest pierwsz膮 powa偶n膮 pr贸b膮 stworzenia samochodu dla ca艂ego 艣wiata. Zmniejszona d艂ugo艣膰 (wzgl臋dem modelu LHS) wydaje si臋 by膰 podyktowana preferencjami rynku europejskiego, a zawieszenie oferuj膮ce lepsz膮 stabilno艣膰 dor贸wnuje kilku konkurencyjnym sedanom w klasie. Jak na prawdziwy samoch贸d dla ca艂ego 艣wiata przysta艂o, Chrysler musi poprawi膰 hamulce oraz wprowadzi膰 wy偶sze standardy produkcyjno-konstrukcyjne”
 

Zmiany by艂y niewielkie w modelach z 2001, lecz w 2002 roku na przeciw oczekiwaniom wychodzi model “Special” z utwardzonym zawieszeniem, ulepszonym uk艂adem hamowania i kierowniczym. Wyposa偶ono go r贸wnie偶 w 18-sto calowe felgi z oponami Michelin Pilot i wykonano kilka zabieg贸w stylistycznych na zewn膮trz jak i w 艣rodku.
Produkcja serii 300M zosta艂a zako艅czona w 2004 roku wraz z ujawnieniem wiadomo艣ci o nadchodz膮cym modelu, kt贸ry to wraca do nap臋dzania osi tylnej silnikiem V8.
Pe艂ne napi臋cia oczekiwanie na pojawienie si臋 nast臋pcy by艂o odczuwalne niemal偶e wsz臋dzie.
 

W 2005 r. pojawi艂 si臋 model 300C.
Poza silnikami z 300M i jednym dieslem 3.0, w modelu “C”, Chrysler powr贸ci艂 do silnik贸w HEMI. I tak pojawi艂 si臋 silnik 5,7 l Hemi V8 o mocy 345 KM i w wersji SRT 6.1 l Hemi V8 o mocy 431 KM. Nowa, w nieco gangsterskim, ameryka艅skim stylu karoseria na pewno wzbudza respekt na drodze. Moment obrotowy silnika wersji SRT to 569 Nm. Pr臋dko艣膰 maksymalna to 274 km/h, a przy艣pieszenie 0-100 km/h osi膮ga w 4,8 sek. Elementy tylnego nap臋du jak i zawieszenia pochodz膮 z Mercedesa-Benza E-Class. By艂a dost臋pna opcja z nap臋dem na wszystkie cztery ko艂a oznaczona jako AWD. Wersja kombi w USA by艂a sprzedawana jako Dodge Magnum. Model 300C w 2008 roku przeszed艂 delikatny lifting poprawiaj膮cy g艂贸wnie niedoci膮gni臋cia dotychczasowej serii (poprawiono mi臋dzy innymi jako艣膰 wn臋trza) oraz zako艅czono produkcj臋 wersji kombi na stany jako Dodge Magnum (pozosta艂a wersja europejska 300C Touring).
Powr贸膰my na chwil臋 do diesla - ten silnik to nowoczesna jednostka wysokopr臋偶na wykonana w technologii Common Rail, ma 2987 ccm pojemno艣ci i tak naprawd臋 jest mocno spowinowacona z doskonale znanym lepiej sytuowanym taks贸wkarzom 320 CDI. CRD montowane w Chryslerze jest jednak po艂o偶one o lata 艣wietlne od taks贸wkarskiego “kopciucha”. Po uruchomieniu silnika, do kabiny wt艂acza si臋 przyt艂umiony pomruk. Brzmi niby jak diesel, ale nie do ko艅ca. Sytuacja staje si臋 jasna, gdy motor osi膮gnie temperatur臋 robocz膮. Przegazowane wtedy auto na biegu ja艂owym wydaje tylko niski pomruk ocieraj膮cy si臋 o bulgot, jak 偶ywo przypominaj膮cy stare, dobre, ameryka艅skie V8. Benzynowe, rzecz jasna. Niewiarygodne jest, jak in偶ynierowie Chryslera wydobyli takie d藕wi臋ki z wysokopr臋偶nego silnika, ale po stokro膰 chwa艂a im za to. Na r贸wnie wysokim poziomie stoi kultura pracy. Silnik pracuje cicho, r贸wno i dostojnie, wibracje s膮 praktycznie niewyczuwalne. 218 KM budzi mieszane uczucia w por贸wnaniu do silnik贸w HEMI ale maksymalny moment obrotowy generowany przez ten silnik budzi juz szacunek i wynosi pot臋偶ne 510 Nm i to ju偶 przy 1600 obr./min! To wystarcza, aby tego kloca, wa偶膮cego 1870 kg rozp臋dzi膰 do pierwszej “setki” w 7,5 sekundy.
 

W 2011 historia “literowych” oznacze艅 si臋 jak na razie zako艅czy艂a. Nowy model w USA nazwano “300″, a w EU pojawi艂 si臋 jako Lancia “Thema”. Nowy model wyst臋puje tylko w wersji sedan. Samoch贸d w stanach jest dost臋pny z czterema silnikami. S膮 to trzy silniki benzynowe 3.6, 5,7 i 6,4 oraz jeden diesel 3.0. Natomiast w Europie z my艣l膮 o wyj膮tkowych osi膮gach zar贸wno w je藕dzie miejskiej, jak i podczas d艂u偶szych podr贸偶y, Lancia Thema wyposa偶ona jest w dwie r贸偶ni膮ce si臋 od siebie, wydajne, sze艣ciocylindrowe jednostki nap臋dowe wsp贸艂pracuj膮ce z przek艂adniami automatycznymi przekazuj膮cymi nap臋d na tylne ko艂a: silnik benzynowy V6 Pentastar o pojemno艣ci 3,6 l i mocy 286 KM, wsp贸艂pracuj膮cy z automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w o 8 prze艂o偶eniach i wysokopr臋偶ne jednostki nap臋dowe V6 o pojemno艣ci 3,0 l, wytwarzaj膮ce moc odpowiednio 190 KM i 239 KM, obydwie wsp贸艂pracuj膮ce z automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w o 5 prze艂o偶eniach.
Silnik benzynowy Pentastar V6 konstrukcji Chrysler Group nale偶y do czo艂贸wki w tej klasie mocy i spe艂nia z powodzeniem norm臋 emisji spalin Euro 5. Rozwija moc 286 KM przy 6.350 obr./min. a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 340 Nm przy 4.650 obr./min., natomiast emisja CO2 wynosi 219 g/km (zu偶ycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,4 l/100 km). Tak wyposa偶ona nowa Thema mo偶e osi膮gn膮膰 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 240 km/godz. i przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 7,7 sekundy. Wynik ten zawdzi臋cza r贸wnie偶 nowej automatycznej skrzyni bieg贸w o 8 prze艂o偶eniach zaprojektowanej przez firm臋 ZF.
Produkowane przez VM Motori, a skonstruowane we wsp贸艂pracy z Fiat Powertrain silniki Diesla (Euro V) wytwarzaj膮 moc odpowiednio 190 KM lub 239 KM przy 4000 obr/min i wsp贸艂pracuj膮 z pi臋ciostopniow膮 przek艂adni膮 automatyczn膮. Silnik o mocy 239 KM rozwija moment maksymalny 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr/min, a silnik 190-konny - moment 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min. Emisja CO2 obu jednostek wynosi 185 g/km, a zu偶ycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 7,1 l/100 km. Tak wyposa偶ona nowa Thema mo偶e rozwija膰 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 230 km/godz. i przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ci膮gu 7,8 sekundy (239 KM) i 220 km/godz. w ci膮gu 9,7 sekundy (190 KM).

 
Pierwsza generacja 1955-56 r.
 

Druga generacja 1957-1959. W roku 1957 pojawi艂 si臋 model 300C, w 1958 r. 300D, a w 1959 pojawi艂 si臋 niewiele zmieniony Chrysler 300E.
 

Trzecia generacja - 1960 r. model 300F, kt贸r膮 kontynuowa艂y 300G i 300H
 

Czwarta generacja - 1963 (pomini臋to liter臋 “I”) 300J, 300K
 

Pi膮ta generacja 1965-1966 Model 300L z 1965. (w 1966 r. zdecydowano o przerwaniu serii nazw z kolejnymi literami) W 1966 ukaza艂 si臋 model 300, kt贸ry oferowano w czterech nadwoziach ze standardowym silnikiem V8 325 KM lub opcjonalnie w wersji 365 KM
 

Sz贸sta generacja, to lata 1967-1968 z silnikami 7,2 litra V8 i 350 KM lub wersja TNT z 375 KM.
W 1968 ukaza艂 si臋 model z ukrywanymi 艣wiat艂ami.
 

Si贸dm膮 generacj臋 rozpocz膮艂 model z 1969. Modele z 1970 i 1971 nie wnios艂y nic nowego.
 

脫sma generacja pojawi艂a si臋 w 1979 roku i by艂a przerobion膮 wersj膮 modelu Cordoba.
 

Przez nast臋pne blisko 20 lat Chrysler nie wypuszcza艂 ju偶 modeli serii 300.
 

Dziewi膮t膮 generacj臋 trzysetek Chrysler wypu艣ci艂 w latach 1998-2004.
Samoch贸d wyposa偶ono w dwa rodzaje silnik贸w - 3,5 l SOHC 24 V6 o mocy 253 KM lub 2,7 l V6 o mocy 202 KM.
 

Dziesi膮ta generacja oznaczona jako Chrysler 300C produkowana by艂a w latach 2005 - 2011.
 

Jedenasta generacja oznaczona jako Chrysler 300 w USA i Lancia Thema w EU pojawi艂a si臋 w 2011 roku.

 

Literatura:
“HEMI Magazyn Chrysler Jeep Dodge 1/2006″.
Strona: Edmunds.com
Test Chryslera 300C Touring na autodoradca.pl.
Wypowiedzi na forum chrysler300.pl
Materia艂y reklamowe Chrysler LLC